2021-10-22 10:26:00

UNESCO Társult Iskolák Pedagógiai Műhelye

2021. október 12-én zajlott az UNESCO Társult Iskolák Pedagógiai Műhelye. A hálózat tagiskolái képviselőinek - koordinátorainak és intézményvezetőinek - hagyományos őszi összejövetelére ez alkalommal a budapesti Főpolgármesteri Hivatal biztosított helyszínt. 

Dr. Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság főtitkára köszöntötte az egybegyűlteket, kiemelten az október 5-ei Pedagógusok Világnapja apropójából is, majd tájékoztatta a résztvevőket az UNESCO központ aktuális híreiről. 

Bemutatkozott az elmúlt tanév tavaszán csatlakozott Budapest II. Kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium, majd a jó gyakorlatok megosztása érdekében az intézményvezető és koordinátor kollégák lelkesen mutatták be iskolájukat és munkájukat:

·         általános iskolák közül – Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola 

·         középiskolák közül ­– Báró Wesselényi Miklós Alapítványi Általános Iskola, Szakgimnázium és AMI

Ezt követően Czippán Katalin, az UNESCO MNB Nevelésügyi Szakbizottságának elnöke kezdeményezett beszélgetést a jelen lévő pedagógusokkal az új Zöld Föld tankönyvvel kapcsolatos kezdeti tapasztalatokról.

Szóba került egy régebben kiadott, viszont azóta is népszerű UNESCO-kiadvány, a Világörökség ifjú kezekben című tankönyv is, amely magyarul és további 39 nyelven is elérhető online: https://whc.unesco.org/en/educationkit/ 

A résztvevők hallhattak a nemrég lezajlott Világ Legnagyobb Tanórájáról, ezen belül Áder János köztársasági elnök klímatanórájáról és Legyetek Ti is klímavédők! című pályázatról, melyre még október 31-ig lehet jelentkezni. 

Az Edisonplatform vezetőjétől izgalmas bemutatkozó előadás hangzott el a szervezet céljairól, küldetéséről és működéséről, majd három, UNESCO szempontból is érdekes, „Edison 100-as” kezdeményezés részletesebb bemutatására került sor. 

A workshop utolsó előadása a Diákok és tanárok a fenntarthatóságról - kutatási program 2021-es legfontosabb eredményeiről nyújtott érdekes és tanulságos elemzést a résztvevőknek. 

A többévesre tervezett kutatási program a diákoknak és tanáraiknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánja felmérni: mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket. A kutatás célja továbbá a Fenntarthatósági Témahéten részt vett diákok és tanárok Témahéten szerzett tapasztalatainak felmérése is. A kutatás kiemelt célcsoportjai a 10-18 éves, felső tagozatos és középiskolás diákok, illetve bármely általános- és középiskolában oktató pedagógus.

Végezetül az UNESCO Társult Iskolák Hálózata Magyarországon Fejlesztési stratégia 2018-2021 lejárta miatt, illetve mert annak lendületét a Covid-járvány sajnos már 2020-ban megtörte, a stratégia újragondolása, a célok felülvizsgálata, módosítása, szükség szerinti átütemezése került napirendre. A már tagként működő Társult Iskolák képviselőinek véleményét, konstruktív javaslatait, ötleteit beszéltük át, hogy azokat beépíthessük a stratégiába, és az ezen alapuló tervekbe. 

 

 

Hírek

Pedagógiai Műhely, 2023. október 11.

12/10/2023

2023. október 11-én zajlott az UNESCO Társult Iskolák Hálózat magyar tagjainak idén második Pedagógiai Műhelye. A hálózat tagiskolái koordinátorainak és intézményvezetőinek összejövetelére ez alkalommal az Országos Erdészeti Egyesület központjában került sor. 

A Világ Legnagyobb Tanórája 2023.

A Világ Legnagyobb Tanórája 2023.

6/10/2023

2023. október 2-án, hétfőn, 10.00 és 12.00 óra között rendezték a Világ Legnagyobb Tanórája idei nyitórendezvényét, melyen a fenntarthatóságért elkötelezett előadók különböző megközelítésből hozták közelebb a diákokhoz az idei kiemelt témát, az ENSZ által 2015-ben meghirdetett Fenntartható Fejlődési Célok közül a 10. célt, az egyenlőtlenségek csökkentését. 

Pedagógusok világnapja, 2023. október 5.

Pedagógusok világnapja, 2023. október 5.

5/10/2023

A pedagógusok világnapját minden évben október 5-én, a világ pedagógusai tiszteletére ünnepeljük. Ez a nap alkalmat ad arra, hogy átgondoljuk, hogyan alakítják át a pedagógusok az oktatást, hogy elgondolkodjunk a támogatásról, amire tehetségük teljes kibontakoztatásához és hivatásuk teljesítéséhez szükségük van, valamint a szakma előtt álló kihívásokat is újragondoljuk.

Az idei világnap kiemelt témája: „A tanárok, akikre szükségünk van ahhoz az oktatáshoz, amilyet akarunk: a tanárhiány visszafordításának globális kényszere”.