2024-04-30 14:05:00

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

Milyen szerepet játszhat az oktatás annak meghatározásában, hogy a technológiai fejlődés a nemek között egyenlően alakuljon? A mai digitális korszakban a technológia új oktatási lehetőségeket kínál, de kockázatokat is rejt magában, különösen a lányok számára. „Technology on Her Terms”  alcímmel, a nemek közti egyenlőségre koncentrálva jelent meg a 2024-es Globális oktatási monitoring jelentés (GEM Report), mely angol nyelven online elérhető. 

A 2024-es jelentés a lányok oktatáshoz való hozzáférésének és teljesítményének egyre pozitívabb történetét meséli el, ami a több évtizedes diszkriminációt segíti visszafordítani. A nemek közötti egyenlőségről az oktatásban és az oktatáson keresztül azonban még sok mindent el lehet mondani. A 2023-as GEM-jelentés kísérőjeként ez az anyag az oktatás és a technológia közötti kölcsönhatást nemi szempontból vizsgálja.

 

A nők aránya a STEM diplomások között 35%, és az arány az elmúlt 10 évben nem változott. 

 

Elsőként megvizsgálja a technológia hatását a lányok oktatási lehetőségeire és eredményeire: bár számos példa látható arra, hogy a rádió, a televízió és a mobiltelefon a lányok tanulási mentőöveként szolgál, különösen krízishelyzetekben, a nemek közötti különbségek világszerte léteznek mind a technológiához való hozzáférés, mind a digitális készségek terén (bár ez utóbbiak kisebbek a fiatalok körében, mint a felnőtteknél). A társadalmi és kulturális normák gátolják a technológiához való méltányos hozzáférést és a technológia használatában való részvételt mind az iskolában, mind azon kívül, és a lányok mindig e megosztottság rossz oldalára kerülnek.

A technológia sok lány számára biztosít lehetőséget arra, hogy biztonságos környezetben hozzáférjen fontos oktatási tartalmakhoz, például az átfogó szexuális oktatáshoz, ugyanakkor a technológia a gyakorlatban gyakran még súlyosbítja is a negatív nemi normákat vagy sztereotípiákat. A közösségi média használata hatással van a tanulók és különösen a lányok jólétére és önbecsülésére. Aggodalomra ad okot, hogy az internetes zaklatás könnyen felnagyítható az online eszközök iskolai környezetben történő használatával, csakúgy, mint a mesterséges intelligencia-algoritmusok elfogult tervezése. 

Mindezeken túl a jelentés a jövőbeli technológiai fejlődés alakulása tekintetében is nézi az oktatás szerepét. Bemutatja, hogy a nők milyen nehézségekkel szembesülnek, ha STEM-kapcsolódású karriert szeretnének, ami kiskoruktól fogva a matematika iránti szorongás formájában nyilvánul meg, és a STEM-tárgyak tanulmányozása iránti vonakodássá fejlődik, ami végső soron a nők hiányához vezet a kapcsolódó szakmákban. A nők csupán 35%-át adják a STEM-diplomásoknak, és a tudományos, mérnöki és IKT-szakmai állásoknak is csak egynegyedét töltik be. Biztosítani azt, hogy a nők egyenlő feltételekkel vegyenek részt a világ digitális átalakulásának alakításában, azt is eredményezi, hogy a technológia mindenki számára működjön, és figyelembe vegye az emberiség egészének szükségleteit. 

 

"Végső soron jelentésünk fő tanulsága a következő: a technológiai fejlődés támogathatja az oktatási és társadalmi fejlődést – de csak akkor, ha a technológiai eszközök urai vagyunk, nem pedig a szolgáik. Csakis akkor, ha a technológiát a mi feltételeink szerint használjuk fel az oktatásban."  Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója

 

A teljes jelentés angol nyelven itt érhető el:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389406/PDF/389406eng.pdf.multi

További információk: 

https://www.unesco.org/gem-report/en/2024genderreport

 
 

 

 

Hírek

10. Lányok és nők a tudományban nemzetközi nap

10. Lányok és nők a tudományban nemzetközi nap

30/01/2025

Az ENSZ Közgyűlésének 2015. évi döntése alapján február 11-én ünnepeljük a lányok és nők a tudományban nemzetközi napját (International Day of Women and Girls in Science), amelynek megvalósítója az UNESCO és a UN-Women, együttműködésben olyan intézményekkel és civil társadalmi partnerekkel, amelyek célja a nők és lányok tudományban való részvételének előmozdítása. A 10. alkalommal ünnepelt jeles nap idei mottója: Unpacking STEM Careers: Her Voice in Science.

Bizonyosságok és bizonytalanságok a tudományban IV.

24/01/2025

A Magyar Természettudományi Társulat 2024 januárjában konferenciasorozat indított  „Bizonyosságok és bizonytalanságok a tudományban” címmel, melynek negyedik rendezvényét 2025. március 5-én 10:00 órától tartják Debrecenben. A konferenciasorozat fővédnöke: Dr. Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság elnöke. A márciusi alkalom a Magyar Tudomány Éve rendezvénysorozat részeként valósul meg.

Nők a Tudományban Kiválósági Díj

16/01/2025

A Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) 2013-ban hozta létre a Nők a Tudományban Kiválósági Díjat. Az elismerést olyan fiatal kutatónők és a kutatókat támogató női munkatársak nyerhetik el, akik kiemelkedő teljesítményt mutatnak szakterületükön, és aktív részesei a hazai tudományos életnek, emellett készek részt vállalni a természettudományos és műszaki pályák népszerűsítésében a fiatal lányok körében.

A díjak odaítéléséről a NaTE elnöksége által felállított tudományos szakmai bizottság dönt. A díj fővédnöke: Prof. Hargittai Magdolna akadémikus.

A jelentkezés/jelölés határideje: 2025. január 31. éjfél.

Megkezdődött a Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottság 19. ülésszaka

Megkezdődött a Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottság 19. ülésszaka

2/12/2024

Ünnepélyes keretek között kezdetét vette a Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottságának 19. ülésszaka a festői Paraguay folyó partján, Asunción város kikötőjében, Paraguay-ban. Az eseményen köszöntőt mondott Santiago Peña, Paraguay köztársasági elnöke, Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója, és Adriana Ortiz Semidei, Paraguay kulturális minisztere.