2024-04-30 14:05:00

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

Milyen szerepet játszhat az oktatás annak meghatározásában, hogy a technológiai fejlődés a nemek között egyenlően alakuljon? A mai digitális korszakban a technológia új oktatási lehetőségeket kínál, de kockázatokat is rejt magában, különösen a lányok számára. „Technology on Her Terms”  alcímmel, a nemek közti egyenlőségre koncentrálva jelent meg a 2024-es Globális oktatási monitoring jelentés (GEM Report), mely angol nyelven online elérhető. 

A 2024-es jelentés a lányok oktatáshoz való hozzáférésének és teljesítményének egyre pozitívabb történetét meséli el, ami a több évtizedes diszkriminációt segíti visszafordítani. A nemek közötti egyenlőségről az oktatásban és az oktatáson keresztül azonban még sok mindent el lehet mondani. A 2023-as GEM-jelentés kísérőjeként ez az anyag az oktatás és a technológia közötti kölcsönhatást nemi szempontból vizsgálja.

 

A nők aránya a STEM diplomások között 35%, és az arány az elmúlt 10 évben nem változott. 

 

Elsőként megvizsgálja a technológia hatását a lányok oktatási lehetőségeire és eredményeire: bár számos példa látható arra, hogy a rádió, a televízió és a mobiltelefon a lányok tanulási mentőöveként szolgál, különösen krízishelyzetekben, a nemek közötti különbségek világszerte léteznek mind a technológiához való hozzáférés, mind a digitális készségek terén (bár ez utóbbiak kisebbek a fiatalok körében, mint a felnőtteknél). A társadalmi és kulturális normák gátolják a technológiához való méltányos hozzáférést és a technológia használatában való részvételt mind az iskolában, mind azon kívül, és a lányok mindig e megosztottság rossz oldalára kerülnek.

A technológia sok lány számára biztosít lehetőséget arra, hogy biztonságos környezetben hozzáférjen fontos oktatási tartalmakhoz, például az átfogó szexuális oktatáshoz, ugyanakkor a technológia a gyakorlatban gyakran még súlyosbítja is a negatív nemi normákat vagy sztereotípiákat. A közösségi média használata hatással van a tanulók és különösen a lányok jólétére és önbecsülésére. Aggodalomra ad okot, hogy az internetes zaklatás könnyen felnagyítható az online eszközök iskolai környezetben történő használatával, csakúgy, mint a mesterséges intelligencia-algoritmusok elfogult tervezése. 

Mindezeken túl a jelentés a jövőbeli technológiai fejlődés alakulása tekintetében is nézi az oktatás szerepét. Bemutatja, hogy a nők milyen nehézségekkel szembesülnek, ha STEM-kapcsolódású karriert szeretnének, ami kiskoruktól fogva a matematika iránti szorongás formájában nyilvánul meg, és a STEM-tárgyak tanulmányozása iránti vonakodássá fejlődik, ami végső soron a nők hiányához vezet a kapcsolódó szakmákban. A nők csupán 35%-át adják a STEM-diplomásoknak, és a tudományos, mérnöki és IKT-szakmai állásoknak is csak egynegyedét töltik be. Biztosítani azt, hogy a nők egyenlő feltételekkel vegyenek részt a világ digitális átalakulásának alakításában, azt is eredményezi, hogy a technológia mindenki számára működjön, és figyelembe vegye az emberiség egészének szükségleteit. 

 

"Végső soron jelentésünk fő tanulsága a következő: a technológiai fejlődés támogathatja az oktatási és társadalmi fejlődést – de csak akkor, ha a technológiai eszközök urai vagyunk, nem pedig a szolgáik. Csakis akkor, ha a technológiát a mi feltételeink szerint használjuk fel az oktatásban."  Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója

 

A teljes jelentés angol nyelven itt érhető el:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389406/PDF/389406eng.pdf.multi

További információk: 

https://www.unesco.org/gem-report/en/2024genderreport

 
 

 

 

Hírek

World Science Forum 2024.

World Science Forum 2024.

21/11/2024

A Magyar Tudományos Akadémia szervezésében Budapesten zajlik az idei World Science Forum, melynek a fő témája a tudomány és a szakpolitikai döntéshozatal kapcsolata a globális átalakulások idején. 

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

7/11/2024

Világszerte jelentős számú gyermek és serdülő szembesül iskolai erőszakkal és zaklatással, beleértve az internetes zaklatást is, amely hátrányosan érinti egészségüket, jólétüket és oktatásukat. Ezt felismerve idén már ötödik alkalommal rendezi meg az UNESCO az iskolai erőszak és zaklatás, ezen belül az internetes zaklatás elleni nemzetközi napot, mely ebben az évben november 7-ére esik. 

Dr. Jane Goodall „Beszéd a történelemért” az UNESCO-ban

29/10/2024

Dr. Jane Goodall, a neves tudós, akinek a csimpánzokkal kapcsolatos kutatása megváltoztatta az állatokról alkotott képünket, azért érkezett az UNESCO-ba, hogy optimista üzenetet közvetítsen a természet védeleméről és arról, hogy milyen szerepet játszhatunk bolygónk megőrzésében. Beszéde az UNESCO küldetésének lényegéről is szólt, arról, hogy a fiatalokat és a közösségeket a természet védelmére és tiszteletére nevelje.

A filozófia világnapja 2024.

A filozófia világnapja 2024.

28/10/2024

Minden évben november harmadik csütörtökén ünnepeljük világszerte a filozófia világnapját. Az idei év központi témája: „Filozófia a befogadó és fenntartható jövőért” (Philosophy for an Inclusive and Sustainable Future), mely rávilágít arra a szerepre, amelyet a filozófiának kell játszania egy befogadó és fenntartható jövő építésében. Az idei nemzetközi nap megünneplésének egyik vezérgondolata a fiatalok létfontosságú szerepére épül a kitűzött célok elérésében.