2024-01-29 10:15:00

2025-ben két magyar évfordulót ünneplünk az UNESCO-val

2025-ben az UNESCO-val közösen ünnepeljük a Magyar Tudományos Akadémia alapításának (1825) 200. évfordulóját, valamint Brunszvik Teréz (1775 – 1861), az első magyarországi óvodák megalapítója születésének 250. évfordulóját.

Az UNESCO lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy kétévente javaslatot tegyenek olyan regionális és/vagy nemzetközi jelentőségű esemény, vagy személyiség halálának/születésének 50., 100. vagy ezek többszörösének évfordulójára, amelyekről a szervezet nemzetközi szinten, az adott tagállammal közösen megemlékezhet. 

Az elfogadott évfordulós felterjesztések szorosan kapcsolódnak az UNESCO szellemiségéhez és küldetéséhez az oktatás, a kultúra, a tudományok és a kommunikáció terén. A javasolt évfordulóknak elő kell segíteniük a népek közötti szorosabb kapcsolatot, toleranciát, a békét, a kulturális párbeszédet és a kölcsönös megértést.

Az évfordulók ünnepléséhez kapcsolódó feladatok végrehajtása a javaslatot benyújtó tagállam feladata. Az UNESCO az évfordulók eseményeinek szervezésében aktívan nem vesz részt, ahhoz forrást nem biztosít, e feladatok ellátását a tagállamokra bízza.

Az UNESCO Általános Konferenciájának 42. ülésszakán hozott döntés értelmében a 2024 - 2025-ös bienniumban az alábbi két magyar évfordulóra emlékezünk a szervezettel közösen:

 

2025

 

  • A Magyar Tudományos Akadémia alapításának (1825) 200. évfordulója

Az évfordulós programsorozat megvalósításáért felelős intézmény: Magyar Tudományos Akadémia

 

  • Brunszvik Teréz (1775 – 1861), az első magyarországi óvodák megalapítója születésének 250. évfordulója

Az évfordulós programsorozat megvalósítását koordináló intézmény: Tokaj-Hegyalja Egyetem

 

Hírek

Környezetvédelmi világnap (június 5.)

Környezetvédelmi világnap (június 5.)

5/06/2024

Az Egyesült Nemzetek Szervezete június 5-öt a környezetvédelem világnapjává (World Environment Day) nyilvánította 1972-ben. A világnap célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a környezet védelmének és egészségének fontosságára, amely az egész világon hatással van az emberek jólétére és a gazdasági fejlődésre is.

Az idei esztendő központi témája a földterületek helyreállítása, az elsivatagosodás és a szárazságtűrő képesség (“land restoration, desertification, and drought resilience”). A szlogen: „A mi földünk. A mi jövőnk. Mi vagyunk a helyreállítás generációja (#GenerationRestoration)". 

A fény nemzetközi napja

A fény nemzetközi napja

16/05/2024

„A fény az UNESCO mandátumának minden elemében megtalálható. A tudomány és a technológia nyitottabbá tételétől és a kutatói karrier előmozdításától – különösen a nők esetében – az oktatás, a kulturális sokszínűség és az örökség sokszínűségének elősegítéséig, csakúgy, mint az információ szabad áramlásának támogatása, szervezetünk erőfeszítései egyetlen célt szolgálnak: a szebb jövőt."

(Részlet Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatójának világnapi üzenetéből, 2024)

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

„Technology on Her Terms” megjelent az idei GEM Report

30/04/2024

Milyen szerepet játszhat az oktatás annak meghatározásában, hogy a technológiai fejlődés a nemek között egyenlően alakuljon? A mai digitális korszakban a technológia új oktatási lehetőségeket kínál, de kockázatokat is rejt magában, különösen a lányok számára. „Technology on Her Terms”  alcímmel, a nemek közti egyenlőségre koncentrálva jelent meg a 2024-es Globális oktatási monitoring jelentés (GEM Report), mely angol nyelven online elérhető. 

Magic Mitten - eszköztár a háború által érintett gyermekek támogatására

Magic Mitten - eszköztár a háború által érintett gyermekek támogatására

25/04/2024

A Magic Mitten egy applikáció és egy kinyomtatható könyv, amelyet a háború sújtotta gyermekek támogatására fejlesztettek ki. A megalapozott kutatások és a kognitív viselkedéselmélet alapján kidolgozott Magic Mitten segít a gyerekeknek megbirkózni a háború következményeivel, beleértve a veszteséget, a félelmet és a fájdalmas emlékeket. A Magic Mitten mesemondás, interaktív gyakorlatok és lenyűgöző illusztrációk keveréke, amely rezonál a gyerekek tapasztalataira, és segíti érzelmi és szociális fejlődésüket.