2020-10-07 12:11:00

Tagállami konzultáció a nyílt tudományról

Az UNESCO Általános Konferenciájának 2019 novemberében lezajlott 40. ülésszakán a tagállamok egy nyílt tudományról szóló ajánlás kidolgozásával bízták meg a világszervezetet. Az ajánlás kidolgozása egy befogadó, átlátható konzultációs folyamaton alapul, amelyet a szervezet valamennyi lehetséges érintett bevonásával igyekszik megvalósítani. A kiterjedt, globális konzultáció után elkészült az ajánlás első tervezete, amelyet a tagállamok 2020. december 31-ig véleményezhetnek a konzultációs folyamat újabb lépéseként.

 

Az UNESCO Általános Konferenciájának 40. ülésszakán elfogadott menetrend értelmében 2019. decemberben a szervezet partnerségre lépett tudományos akadémiákkal, intézményekkel, fiatal kutatókkal, könyvtárakkal és kiadókkal, valamint létrehozott egy harminc főből álló tanácsadó testületet. A világ minden tájáról érkező szakértőket magában foglaló testület feladata a globális konzultáció lebonyolítása, valamint az ajánlás első szövegtervezetének összeállítása volt. 

 

Az elkészült ajánlástervezet reflektál a konzultációs során felmerült különböző szempontokra, javaslatokra és elvárásokra. Tekintettel arra, hogy a jövő évi Általános Konferencia ülésszakon elfogadásra váró ajánlás nemzetközi jogi eszköz, elengedhetetlen mindazoknak a kihívásoknak a figyelembe vétele, amelyekkel a tudományos közösség egésze szembesül, valamint azon kihívásoké is, amelyek regionális szinten jelentkeznek.

A nyílt tudomány felé történő sikeres átmenet megköveteli a tudományos kultúra átalakulását a tudományos együttműködés irányába.

 

Shamila Nair-Bedouelle, az UNESCO természettudományokért felelős főigazgató-helyettes és Audrey Azoulay, az UNESCO főigazgatója az ajánlás első tervezetével
Fotó: UNESCO/Fabrice Gentile
 
 
Audrey Azoulay főigazgató asszony szerint:
 
„Az ajánlástervezet fontos lépést jelent a nyílt tudományra vonatkozó nemzetközi konszenzus kialakításában. Ezzel együtt, az ajánlásban lévő ígéretek, amelyek egy befogadóbb, együttműködőbb és innovatívabb tudomány felé mutatnak, segíthetnek a tudományban rejlő teljes potenciál kibontakozásában és azoknak a kihívásoknak a teljesítésében, amelyekkel mai társadalmunk szembesül, úgymint a globális felmelegedés, a biológiai sokféleség csökkenésével szembeni a járványok elleni harc."
 
Az ajánlástervezettel kapcsolatos további információk itt érhetőek el. A tagállamok a tervezetet 2020. december 31-ig véleményezhetik.
 

Forrás: https://en.unesco.org/news/milestone-unescos-development-global-recommendation-open-science 

 

Hírek

World Science Forum 2024.

World Science Forum 2024.

21/11/2024

A Magyar Tudományos Akadémia szervezésében Budapesten zajlik az idei World Science Forum, melynek a fő témája a tudomány és a szakpolitikai döntéshozatal kapcsolata a globális átalakulások idején. 

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

7/11/2024

Világszerte jelentős számú gyermek és serdülő szembesül iskolai erőszakkal és zaklatással, beleértve az internetes zaklatást is, amely hátrányosan érinti egészségüket, jólétüket és oktatásukat. Ezt felismerve idén már ötödik alkalommal rendezi meg az UNESCO az iskolai erőszak és zaklatás, ezen belül az internetes zaklatás elleni nemzetközi napot, mely ebben az évben november 7-ére esik. 

Dr. Jane Goodall „Beszéd a történelemért” az UNESCO-ban

29/10/2024

Dr. Jane Goodall, a neves tudós, akinek a csimpánzokkal kapcsolatos kutatása megváltoztatta az állatokról alkotott képünket, azért érkezett az UNESCO-ba, hogy optimista üzenetet közvetítsen a természet védeleméről és arról, hogy milyen szerepet játszhatunk bolygónk megőrzésében. Beszéde az UNESCO küldetésének lényegéről is szólt, arról, hogy a fiatalokat és a közösségeket a természet védelmére és tiszteletére nevelje.

A filozófia világnapja 2024.

A filozófia világnapja 2024.

28/10/2024

Minden évben november harmadik csütörtökén ünnepeljük világszerte a filozófia világnapját. Az idei év központi témája: „Filozófia a befogadó és fenntartható jövőért” (Philosophy for an Inclusive and Sustainable Future), mely rávilágít arra a szerepre, amelyet a filozófiának kell játszania egy befogadó és fenntartható jövő építésében. Az idei nemzetközi nap megünneplésének egyik vezérgondolata a fiatalok létfontosságú szerepére épül a kitűzött célok elérésében.