2020-11-10 15:05:00

Oktatás a fenntartható fejlődésért 2020-2030

Megjelent az oktatás a fenntartható fejlődésért 2020-2030 közötti időszakra vonatkozó ütemterve angol nyelven kiadvány formájában, mely az UNESCO honlapján online elérhető. 

A kiadvány világosan meghatározza, hogy mit kell tennie a tagállamoknak az egyes kiemelt cselekvési területekkel kapcsolatban, melyeket 5 pontban foglal össze:  

1. szakpolitika: a fenntartható fejlődésért való oktatást be kell építeni az oktatással és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos globális, regionális, nemzeti és helyi politikákba. Az oktatási és képzési környezetben a 2. kiemelt cselekvési terület: figyelmet fordítani az egész intézményes megközelítés támogatására annak biztosításáért, hogy azt tanuljuk, amit élünk, és azt éljük, amit tanulunk. A pedagógusok kapacitásainak fejlesztésére irányul a 3. kiemelt cselekvési terület, ahol a hangsúly a fenntarthatóságra való áttéréshez szükséges ismeretek, készségek, értékek és attitűdök megerősítésére helyeződik. A fiatalokkal foglalkozó 4. kiemelt cselekvési terület a fiatalok, mint a fenntarthatósági kihívások és a kapcsolódó döntéshozatali folyamatok kezelésében kulcsfontosságú szereplők elismerésére irányul, míg az 5. kiemelt cselekvési terület a helyi szintű fellépés fontosságát hangsúlyozza. 

"A fenntarthatatlan környezeti, gazdasági és társadalmi folyamatok felismerésével párhuzamosan kapott egyre nagyobb figyelmet az oktatás és tanulás a fenntarthatóságért (Education for Sustainable Development, ESD). Az oktatás és nevelés az a folyamat, ami leginkább hozzá tud járulni a tudatos döntésekhez a fenntartható termelés és fogyasztás, a természeti értékek megóvása és a társadalmi szolidaritás érdekében. Az UNESCO ESD következő tíz éves programja erősíteni kívánja a nemzeti példák szerepét, ahol valamennyi szektor érintettjei együttműködve, közösen elfogadott stratégia mentén összehangoltan járulnak hozzá a fenntartható fejlődési célok eléréséhez szükséges szemléletváltáshoz. Az UNESCO MNB Nevelésügyi Szakbizottsága elkötelezett ezen folyamat támogatása mellett."   Czippán Katalin, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság Nevelésügyi Szakbizottságának elnöke

A kiadvány online bemutatójára december 1-jén kerül sor, az eseményre vonatkozó további információk az UNESCO honlapján érhetők el , míg maga a kiadvány már elérhető online.  

 

 

Hírek

Konzultáció a nyílt tudomány monitoringjáról

11/07/2024

A nyílt tudomány monitoringjára irányuló folyamatos erőfeszítések részeként az UNESCO globális konzultáció keretében kéri fel az összes régiót és valamennyi érintettet, hogy tegyenek észrevételeket és szóljanak hozzá a nyílt tudomány monitoringjának alapelveiről szóló tervezethez.

A konzultáció 2024. november 30-án zárul.

Környezetvédelmi világnap (június 5.)

Környezetvédelmi világnap (június 5.)

5/06/2024

Az Egyesült Nemzetek Szervezete június 5-öt a környezetvédelem világnapjává (World Environment Day) nyilvánította 1972-ben. A világnap célja, hogy ráirányítsa a figyelmet a környezet védelmének és egészségének fontosságára, amely az egész világon hatással van az emberek jólétére és a gazdasági fejlődésre is.

Az idei esztendő központi témája a földterületek helyreállítása, az elsivatagosodás és a szárazságtűrő képesség (“land restoration, desertification, and drought resilience”). A szlogen: „A mi földünk. A mi jövőnk. Mi vagyunk a helyreállítás generációja (#GenerationRestoration)".