2020-03-13 10:39:00

Kiben és miben bízunk?

Beszámoló és videók a a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében 2020. február 24-28. között megrendezett UNESCO MOST Téli Iskoláról

’A tanulás és a szeretet’. Sem a hírnév, sem a hatalom, sem pedig az önmagukért való eredmények nem vetekedhetnek ezekkel a tartós értékekkel’ - idézte Kerekes Sándor, a Corvinus Egyetem volt rektorhelyettese Arthur C. Clark sci-fi írót a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében tartott UNESCO MOST Téli Iskola elnevezésű konferencián. Az ötnapos tanácskozás – amely az UNESCO ’Társadalmi átalakulás-menedzsment’ (MOST) programjához kapcsolódik - a közbizalom megrendülésének világszerte tapasztalt okait és azok megszüntetésének lehetőségeit tárgyalta. A téma időszerűségét és az érdeklődést mutatja, hogy a résztvevők - kutatók, egyetemi oktatók, valamint a közigazgatásban és civil mozgalmakban dolgozó gyakorlati szakemberek - három kontinens 25 országából érkeztek a nyugat-magyarországi tudományos központba.

Jody Jensen, az FTI vezető kutatója előadásában kifejtette: „A bizalom pragmatikus fogalom, de erkölcsi dimenzióval is rendelkezik. A megbízhatóság fontosabb, mint a bizalom, kérdés tehát, hogy mennyire megbízhatóak, kompetensek, őszinték a társadalom intézményei? Ma úgy tűnik, hogy nem képesek egyidejűleg kielégíteni a kompetencia és az etikus viselkedés kettős feltételét, ami a bizalom elengedhetetlen előfeltétele.

A közvélemény annak ellenére vonta-vonja meg bizalmát, hogy az elmúlt évtizedekben a kétszeresére nőtt az egy főre jutó nemzeti össztermék a Földön – a világ jobban él, mint valaha. Ugyanakkor a technológia szédítő gyorsasággal fejlődik, a gazdagság koncentrációja csillagászati méreteket ölt. Növekszik a társadalmi feszültség, gyengül a nemzeti kormányzás, terjednek a geopolitikai feszültségek, felgyorsul az éghajlatváltozás. Mindez súlyos következményekkel jár - ideértve a tömeges migrációt is. A bizalom az egyre növekvő globális kihívások áldozatává válik, a korábbi társadalmi szerződés szertefoszlott.

Míg a bizalom a politikai, gazdasági élet szereplői iránt alapjaiban rendült meg, a tudományba és művelőibe vetett hit erősödött.  A világjelenség alól Magyarország sem kivétel: a bizalmi lista élén a Magyar Tudományos Akadémia áll.

A társadalmak előtt álló feladat hatalmas.

A tanácskozást megnyitó Mladen Andrlic, az Európai Unió soros elnökségét adó Horvátország budapesti nagykövete azt hangsúlyozta, hogy országa az európai társadalmak égető kihívásaira adandó reális és érdemi válaszok kimunkálásban, az európai polgárok igényeinek minél jobb kiszolgálásában látja feladatát.

Sean Cleary, a Jövő Világa alapítvány alelnöke, és az FTI Tanácsadó testületének tagja szerint a közbizalom helyreállítása érdekében új társadalmi szerződésre van szükség, olyanra, amely – a többi között – érdemi választ tud adni a mély társadalmi egyenlőtlenség kérdésére, átalakítja az oktatás és a készségfejlesztés rendszerét és kellő mértékű társadalmi tőkét és a kohéziót képes előteremteni a jobb tehermegosztás érdekében.

Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának főtitkára a világszervezet szerepére hívta fel a figyelmet ebben a feladatban. Egyebek közt emlékeztetett arra, hogy az UNESCO már megalakulásakor, több mint 70 éve felismerte: a békének az emberiség intellektuális és morális szolidaritására kell épülnie.

A 2020. február 24-28 között megtartott rendezvényre 2019 után az idén másodszor került sor, és az UNESCO Társadalmi átalakulás-menedzsment programjának támogatása mellett a Pannon Egyetemmel, és az ISES Alapítvánnyal való együttműködésben valósult meg.

Az UNESCO MOST Téli Iskola videólink-gyűjteménye itt érhető el.

 

Forrás: Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete – Institute of Advanced Studies Kőszeg (FTI-iASK)

További információk:

https://iask.hu/hu/az-unesco-2020-nemzetkozi-teli-egyetem-programja/ 

https://iask.hu/hu/kiben-es-miben-bizunk-beszamolo-2020-evi-unesco-teli-iskolarol/ 

Hírek

World Science Forum 2024.

World Science Forum 2024.

21/11/2024

A Magyar Tudományos Akadémia szervezésében Budapesten zajlik az idei World Science Forum, melynek a fő témája a tudomány és a szakpolitikai döntéshozatal kapcsolata a globális átalakulások idején. 

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

Az iskolai erőszak és zaklatás elleni nap 2024.

7/11/2024

Világszerte jelentős számú gyermek és serdülő szembesül iskolai erőszakkal és zaklatással, beleértve az internetes zaklatást is, amely hátrányosan érinti egészségüket, jólétüket és oktatásukat. Ezt felismerve idén már ötödik alkalommal rendezi meg az UNESCO az iskolai erőszak és zaklatás, ezen belül az internetes zaklatás elleni nemzetközi napot, mely ebben az évben november 7-ére esik. 

Dr. Jane Goodall „Beszéd a történelemért” az UNESCO-ban

29/10/2024

Dr. Jane Goodall, a neves tudós, akinek a csimpánzokkal kapcsolatos kutatása megváltoztatta az állatokról alkotott képünket, azért érkezett az UNESCO-ba, hogy optimista üzenetet közvetítsen a természet védeleméről és arról, hogy milyen szerepet játszhatunk bolygónk megőrzésében. Beszéde az UNESCO küldetésének lényegéről is szólt, arról, hogy a fiatalokat és a közösségeket a természet védelmére és tiszteletére nevelje.

A filozófia világnapja 2024.

A filozófia világnapja 2024.

28/10/2024

Minden évben november harmadik csütörtökén ünnepeljük világszerte a filozófia világnapját. Az idei év központi témája: „Filozófia a befogadó és fenntartható jövőért” (Philosophy for an Inclusive and Sustainable Future), mely rávilágít arra a szerepre, amelyet a filozófiának kell játszania egy befogadó és fenntartható jövő építésében. Az idei nemzetközi nap megünneplésének egyik vezérgondolata a fiatalok létfontosságú szerepére épül a kitűzött célok elérésében.