2020-03-13 10:39:00

Kiben és miben bízunk?

Beszámoló és videók a a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében 2020. február 24-28. között megrendezett UNESCO MOST Téli Iskoláról

’A tanulás és a szeretet’. Sem a hírnév, sem a hatalom, sem pedig az önmagukért való eredmények nem vetekedhetnek ezekkel a tartós értékekkel’ - idézte Kerekes Sándor, a Corvinus Egyetem volt rektorhelyettese Arthur C. Clark sci-fi írót a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetében tartott UNESCO MOST Téli Iskola elnevezésű konferencián. Az ötnapos tanácskozás – amely az UNESCO ’Társadalmi átalakulás-menedzsment’ (MOST) programjához kapcsolódik - a közbizalom megrendülésének világszerte tapasztalt okait és azok megszüntetésének lehetőségeit tárgyalta. A téma időszerűségét és az érdeklődést mutatja, hogy a résztvevők - kutatók, egyetemi oktatók, valamint a közigazgatásban és civil mozgalmakban dolgozó gyakorlati szakemberek - három kontinens 25 országából érkeztek a nyugat-magyarországi tudományos központba.

Jody Jensen, az FTI vezető kutatója előadásában kifejtette: „A bizalom pragmatikus fogalom, de erkölcsi dimenzióval is rendelkezik. A megbízhatóság fontosabb, mint a bizalom, kérdés tehát, hogy mennyire megbízhatóak, kompetensek, őszinték a társadalom intézményei? Ma úgy tűnik, hogy nem képesek egyidejűleg kielégíteni a kompetencia és az etikus viselkedés kettős feltételét, ami a bizalom elengedhetetlen előfeltétele.

A közvélemény annak ellenére vonta-vonja meg bizalmát, hogy az elmúlt évtizedekben a kétszeresére nőtt az egy főre jutó nemzeti össztermék a Földön – a világ jobban él, mint valaha. Ugyanakkor a technológia szédítő gyorsasággal fejlődik, a gazdagság koncentrációja csillagászati méreteket ölt. Növekszik a társadalmi feszültség, gyengül a nemzeti kormányzás, terjednek a geopolitikai feszültségek, felgyorsul az éghajlatváltozás. Mindez súlyos következményekkel jár - ideértve a tömeges migrációt is. A bizalom az egyre növekvő globális kihívások áldozatává válik, a korábbi társadalmi szerződés szertefoszlott.

Míg a bizalom a politikai, gazdasági élet szereplői iránt alapjaiban rendült meg, a tudományba és művelőibe vetett hit erősödött.  A világjelenség alól Magyarország sem kivétel: a bizalmi lista élén a Magyar Tudományos Akadémia áll.

A társadalmak előtt álló feladat hatalmas.

A tanácskozást megnyitó Mladen Andrlic, az Európai Unió soros elnökségét adó Horvátország budapesti nagykövete azt hangsúlyozta, hogy országa az európai társadalmak égető kihívásaira adandó reális és érdemi válaszok kimunkálásban, az európai polgárok igényeinek minél jobb kiszolgálásában látja feladatát.

Sean Cleary, a Jövő Világa alapítvány alelnöke, és az FTI Tanácsadó testületének tagja szerint a közbizalom helyreállítása érdekében új társadalmi szerződésre van szükség, olyanra, amely – a többi között – érdemi választ tud adni a mély társadalmi egyenlőtlenség kérdésére, átalakítja az oktatás és a készségfejlesztés rendszerét és kellő mértékű társadalmi tőkét és a kohéziót képes előteremteni a jobb tehermegosztás érdekében.

Soós Gábor, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának főtitkára a világszervezet szerepére hívta fel a figyelmet ebben a feladatban. Egyebek közt emlékeztetett arra, hogy az UNESCO már megalakulásakor, több mint 70 éve felismerte: a békének az emberiség intellektuális és morális szolidaritására kell épülnie.

A 2020. február 24-28 között megtartott rendezvényre 2019 után az idén másodszor került sor, és az UNESCO Társadalmi átalakulás-menedzsment programjának támogatása mellett a Pannon Egyetemmel, és az ISES Alapítvánnyal való együttműködésben valósult meg.

Az UNESCO MOST Téli Iskola videólink-gyűjteménye itt érhető el.

 

Forrás: Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete – Institute of Advanced Studies Kőszeg (FTI-iASK)

További információk:

https://iask.hu/hu/az-unesco-2020-nemzetkozi-teli-egyetem-programja/ 

https://iask.hu/hu/kiben-es-miben-bizunk-beszamolo-2020-evi-unesco-teli-iskolarol/ 

Hírek

„Velünk élő állatok” – kreatív kutatási pályázat középiskolásoknak

7/10/2025

A Világ Legnagyobb Tanórája programsorozat keretében szeptember 29-én megjelent pályázati kiírás a „MI az UNESCO-val” elnevezésű, 2025 tavaszán az UNESCO Társult Iskolákkal közösen lebonyolított pilot projekt módszertanára építve ösztönzi a diákokat arra, hogy tudományos és kreatív megközelítéssel, digitális eszközökkel támogatott tanulási módszerekkel fedezzék és dolgozzák fel ember és állat együttélésének és kapcsolatának témáit. A pályázati kiírás keretében Kárpát-medence szerte pályázhatnak 3 fős középiskolás csapatok és mentortanáraik: a fődíj egy terepmunka hétvége Tihanyban, amely a világon elsőként létrejövő Tihanyi Közösségi Szabadtéri Vízmúzeum előkészületeit szolgálja.

UNESCO Tanszék pályázat 2026.

6/10/2025

Megnyitottuk a 2026. évi pályázati lehetőséget az UNESCO Tanszék cím elnyerésére.

A pályázat feltétele, hogy a pályázati szándékot és tematikát legkésőbb 2025. december 8. 12:00 óráig az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság Titkársága részére küldje meg az info@unesco.hu e-mail címre az alábbi nyomtatvány kitöltésével angol, francia, vagy magyar nyelven. A Kitöltött nyomtatvány maximum 3 oldal A/4-es szöveg legyen. Ez lesz az a koncepcióterv (Blueprint), melynek előszűrése alapján javasoljuk majd a részletes pályázati anyagot kidolgozni. 

Nemzetközi jazznap 2025.

Nemzetközi jazznap 2025.

25/04/2025

Minden év április 30-án a jazzt ünnepeljük szerte a világon, ebből az alkalomból az ország több pontján számos nagyszerű eseményt tartanak. 

A jazznap Herbie Hancock világhírű zongorista, UNESCO jószolgálati nagykövete kezdeményezésére indult, és már 2012-ben is világszerte koncertek ezreivel ünnepelték. Az idei programokról részletesen alább olvashat.