2021-02-19 10:33:00

UNESCO MOST Téli Iskola Kőszegen

Február utolsó hetében kiemelt figyelem övezi a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézetét, amely február 22-26 között rendezi meg UNESCO MOST Téli Iskoláját.

Az idei év témája: Miként legyünk honpolgárok? Honpolgárság és felelősségérzet a bizonytalanság új világában. 

Az esemény különlegességét az adja, hogy az - immáron harmadik alkalommal - a párizsi székhelyű UNESCO MOST (Társadalmi Átalakulások Menedzsmentje) programjával együttműködve valósul meg, Közép-Európában egyedülállóan.                                              

A Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete több szálon kötődik az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetéhez. Az Intézetet főigazgatóként vezető Miszlivetz Ferenc az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága Társadalomtudományi Szakbizottságának elnöke, egyúttal a Kőszegen működő UNESCO Kulturális Örökség Menedzsmentje és Fenntartható Fejlődés Tanszék irányítója.

A szervezők minden évben olyan témát választanak, amely reflektál a bennünket körülvevő világra. Az UNESCO MOST iskolák céljaival összhangban hozzájárul ahhoz, hogy a világ minden tájáról idén online módon bekapcsolódó egyetemi hallgatók, fiatal kutatók és döntés-előkészítésben közreműködő szakértők új tudást, ismereteket szerezzenek, egymással megvitassanak, s ezeket cselekvésre is válthassák.  A rendezvény angol nyelven zajlik, meghívott vendégei és résztvevői az adott témához kapcsolódó kérdéseket előadások és pódiumbeszélgetések keretében veszik számba, és keresnek rá válaszokat - az Intézet szellemiségéhez hűen interdiszciplináris megközelítésben.       

Olyan neves előadók kapcsolódnak be az öt napos rendezvénysorozatba, mint Schöpflin György, az Európai Parlament volt képviselője, az FTI-iASK Tanácsadó Testületének elnöke; Bogyay Katalin, Magyarország 15. ENSZ állandó képviselője, az UNESCO 36. Közgyűlésének elnöke; Réthelyi Miklós, az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottságának elnöke; Navracsics Tibor, a Veszprém-Balaton 2023 Európa kulturális fővárosa program kormánybiztosa; a nemzetközi hírű Daniel Brooks és Molnár Orsolya evolúcióbiológusok, (előbbi az FTI-iASK kutatója), John Keane ausztrál társadalomtudós, a Sydney-i Egyetem professzora vagy Todd Pittinsky politológus, a Harvard Egyetem Állami Vezetés Központjának korábbi kutatási igazgatója.

A honpolgárság kérdésköre és az e köré szerveződő programok híre minden eddiginél nagyobb érdeklődést váltott ki - elsősorban a jog,- politika,-és társadalomtudományok iránt érdeklődő - egyetemi hallgatók, doktoranduszok vagy PhD-végzettséggel rendelkező kutatók körében.

Mintegy negyven országból közel száznyolcvan jelentkező jelezte részvételi szándékát, akik közül végül hetvenkilencen vehetnek részt a Téli Iskolában.

A kialakult járvány-helyzetre tekintettel a rendezvény az idei évben rendhagyó módon az online térben zajlik, amelynek egy része élőben az Intézet Facebook-oldalán is követhető lesz - előadások mellett a Binder Trio jazz koncertjei is. Az online jelenlétnek köszönhetően, a résztvevőkön túl számos, a téma iránt érdeklődő szakértő és állampolgár figyelme a világ minden tájáról a kőszegi Intézetre szegeződik.

Bővebb információ az eseményről az Intézet honlapján olvasható

Hírek

A földtudományi sokféleség nemzetközi napja

A földtudományi sokféleség nemzetközi napja

4/10/2024

Az UNESCO Közgyűlésének 41. ülésszakán született döntés értelmében 2022-től október 6-án ünnepeljük világszerte a földtudományi sokféleség nemzetközi napját. A nemzetközi nap idei központi témája: „Őrizni a múltat, fenntartani a jövőt” (‘Conserving The Past – Sustaining The Future’).  A párizsi központ hivatalos világnapi eseményét október 7-én 14:30 órától tartják hibrid formában.

A „Paktum a jövőért” elfogadása: történelmi lépés a kulturális szektorért

A „Paktum a jövőért” elfogadása: történelmi lépés a kulturális szektorért

1/10/2024

2024. szeptember 22-én az Egyesült Nemzetek Közgyűlése elfogadta a „Paktum a jövőért” dokumentumot, elismerve ezzel a kultúra fontos szerepét a Fenntartható Fejlődési Célok elérésében. 

Az UNESCO folyamatos többoldalú erőfeszítéseinek és kampányainak - nevezetesen az UNESCO 2022-es mexikói MONDIACULT konferenciája, a G20 és a G7-ek - eredménye a kultúra ezen történelmi elismerése, mely szerves része a mindenki számára méltányosabb jövő előmozdításának.

Pedagógusok világnapja, 2024. október 5.

Pedagógusok világnapja, 2024. október 5.

27/09/2024

A pedagógusok világnapját minden évben október 5-én, a világ pedagógusai tiszteletére ünnepeljük. Ez a nap alkalmat ad arra, hogy megünnepeljük azt, ahogy a tanárok átalakítják át az oktatást, de arra is gondolnunk kell, hogy milyen támogatásra van szükségük tehetségük és hivatásuk teljes körű kibontakoztatásához, valamint hogy átgondoljuk a szakma globális útját. 

Az idei világnap kiemelt témája: "A tanári hangok megbecsülése: Új társadalmi szerződés felé az oktatásban".